Shiz hanyalah seorang pencinta karya yang ingin berkongsi cebisan kisah yang dapat memberikan inspirasi serta motivasi terhadap pembaca. Yang baik semuanya dari Maha Pencipta, dan segala kekurangan harap dapat diperbaiki... =) Happy Reading semua...

Sunday, May 24, 2015

Bila Bulan Berwarna Biru Bab 13











“Dani dah fikir masak-masak ke?” Mata Along sejak tadi merenung tajam pada aku dan Vickness.

Aku mengangguk. Kemudian menoleh ke arah Vickness yang masih kelihatan tenang. Sejak tadi air yang dihidangkan oleh Kak Long tidak berusik. Aku benar-benar tidak senang hati.

“Pada siapa lagi Dani nak minta tolong...Dani cuma ada Along. Angah tu dahlah jauh, nak berhubung pun jarang. Tolonglah Dani kali ni.” Suaraku perlahan diatur kemas satu persatu perkataan yang diucapkan. Aku tidak mahu tersilap percaturan.

Along berdehem beberapa kali. Airmukanya seperti tidak menyokong keputusan aku. Kak Long yang berasa simpati memegang tangan suaminya.

“Tolonglah Dani tu...kesian dia. Abang tak kesian ke dengan anak saudara kita Thea tu? Dani perlu bina hidup baru. Dia pun layak dapat kebahagiaan macam orang lain.” Kak Long cuba memujuk.

Along menarik nafas panjang. “Macam inilah Dani...Along akan cuba beritahu ayah dulu. Tapi, apapun keputusan ayah Along akan tetap uruskan perkahwinan Dani nanti.”

“Alhamdulillah...terima kasih Along!” Aku meluru memeluk Along sekuat hati.

Along juga memeluk aku. Kuat. “Along harap Dani buat keputusan yang betul”.

“Insyaallah Along. Doakan Dani.” Jawabku berbisik di telinganya.

Setelah pelukan dileraikan aku duduk semula di sebelah Vickness. Aku mengambil gelas yang sejak tadi diatas meja. Lega tekak setelah meneguk air Ribena sejuk didalamnya. Setelah mendapat kebenaran Along barulah senang rasa hati. Terus berbunga-bunga untuk ke peringkat seterusnya.

“Terima kasih banyak Along. Saya janji akan jaga Adani dan Althea baik-baik. Along jangan risau.” Pertuturan Vickness pada hari ini sungguh sopan sekali. Aku baru terperasan. Itu pun sebab hati semakin lapang. Lepas sudah satu masalah.

“Yelah, itu yang Along harapkan. Along tak mahu pisang berbuah dua kali.” Tegas suara Along memberikan peringatan.

“Insyaallah Along.” Ucap Vickness penuh yakin.

Namun aku dan Kak Long tidak dapat menahan tawa kerana sebutan Vickness masih kedengaran agak pelik ketika menyebutnya. Habis merah padam muka Vickness menahan malu akibat ditertawakan. Alah, aku bukan sengaja. Lagipun tak elok tahan...boleh putus urat kentut! Heeeee

“Kamu dah potong belum?” Soalan Along mematikan gelak aku dan Kak Long.

“Potong?” Soal Vickness tidak mengerti.

“Bersunat.” Balas Along ringkas.

Aku tersengih lagi. Mestilah sudah. Vickness kan dah lama memeluk Islam. Jawabku sendirian di dalam hati.

“Errr...belum lagi Along. Nanti saya buat sebelum kahwin.” Vickness menjawab malu-malu.

“Hah??! Belum?!” Suaraku terus melantun tinggi. Terkejut dengan jawapan yang tidak terduga dari mulut Vickness.

Biar betul mamat Chindian ni? Belum bersunat? Arghhh...sudah! Macam mana aku nak buat ni? Rasanya airmuka terperanjat aku memang tidak dapat disembunyikan. Macam mana aku boleh terlepas pandang hal ini?

“Baik Vick buat cepat. Nanti masa kahwin dah sembuh. Dah boleh digunakan.” Along menguntum senyum. Gatal!

Gulp! Aku pula yang merah padam menahan rasa malu. Along ni kalau nak bergurau pun tengoklah situasi. Tak sensitif langsung Along ni. Kak Long turut senyum gatal sebijik macam suaminya itu. Arghh!

“Saya...sebenarnya takut. Sebab itulah lama delay. Kali ini rasanya dah cukup berani.” Vickness tersengih menggaru kepalanya.

“Sekarang ni boleh bius. Tak sakit pun macam zaman Along bersunat kecil-kecil dulu. Janganlah takut.” Along menepuk bahu Vickness.

“Ohhh...kalau buat selepas kahwin pun tak apa kan? Mudahlah Dani nak jaga saya waktu berpantang nanti.”

Berpantang? Kau ingat kau nak bersalin ke apa? Bersunat tu sikit ajelah dipotongnya. Aku yang bersalin Althea pun berpantang sendiri aje. Mengada-ngada betul.

“Boleh...namanya pun sunat. Jadi bukanlah wajib. Tapi digalakkan dilakukan sebelum akil baligh untuk menjaga kebersihan dan kesihatan. Nak mandi wajib, nak solat, kena cuci betul-betul, bersih-bersih tau! Kalau nak berguru dengan Along pun boleh.” Wahhh bukan main Along dengan lagak gaya seperti seorang ustaz.

Vickness mengangguk beberapa kali. “Saya faham Along. Saya pun sehingga ke hari ini masih belajar lagi. Banyak ustaz yang bantu dan ajarkan.”

“Baguslah macam tu. Along harap kamu berdua boleh saling membimbing antara satu sama lain. Walaupun Adani sebenarnya dah melanggar adat keluarga, tetapi kalau ini dah tertulis Along restu.” Ucap Along dengan nada sebak.

“Dani hargai sangat bantuan Along sekeluarga. Dani cuma harapkan restu dan doa dari semua.” Tuturku sambil bersilih ganti memandang wajah Along dan Kak Long.

“Walaupun Dani dah boleh agak apa keputusan ayah, namun Dani sentiasa berdoa pintu hati ayah terbuka untuk Dani...” Sambungku lagi.

Benar, memang aku sudah dapat meneka apa didalam hati tua ayah. Penuh dengan marah dan benci terhadap aku. Tetapi aku mahu mencuba nasib buat kali ini. Apatah lagi Vickness juga memberikan dorongan serta kerjasama yang baik untuk berhadapan dengan pelbagai kemungkinan.

“Along akan cuba...Dani jangan fikirkan sangat.” Bidas Along dengan segaris senyuman.

Walaupun senyuman itu tidak begitu meyakinkan namun sekurang-kurangnya Along ingin membantu. Itu sudah cukup memadai.

“Dani, kita beredar dulu lah ye. I ada urusan sekejap lagi.” Vickness mencelah setelah keadaan sunyi buat seketika.

“Ohh, okey. Along, Kak Long, kami nak minta diri dulu.” Aku mencapai beg tangan disisi dan bangun untuk bersalaman.

“Althea! Jom balik.” Laungku sambil melambaikan tangan pada Althea yang berada di ruang tamu kedua.

“Salam dulu sayang.” Aku mengambil tangan Althea untuk bersalaman.

“Terima kasih banyak Along, Kak Long. Kami balik dulu.” Giliran Vickness pula bersalaman dengan Along lantas mendukung Althea.

Kami bergerak keluar menghala ke kereta. Along dan Kak Long kembali masuk ke dalam rumah setelah melambaikan tangan.

“Eh, itu kereta yang ikut I tempoh hari kan?” Soalku dengan wajah yang cemas.

Segera aku membuka pintu kereta dan masuk ke dalamnya bersama Althea. Vickness mencapai sesuatu dari bawah kerusi pemandu dan berjalan perlahan menghampiri kereta tersebut.

“Vick! Vick!! Apa you buat ni hah?” Aku menjerit sebelum Vickness menutup pintu kereta dari arah pemandu tanpa menghiraukan aku.

Aku berpaling ke belakang melihat Vickness seakan memegang dan mengacukan sesuatu.

‘Ya Allah, lindungilah dia.’ Doaku didalam hati. Jika tidak memikirkan Althea aku tentu berlari keluar menarik Vickness agar kembali semula ke dalam kereta.

Belum sempat Vickness berjalan semakin hampir, bunyi kuat dari tayar kereta yang bergesel memenuhi ruang. Kereta putih tersebut dengan laju melintasi Vickness dan hampir-hampir melanggarnya!

“Vick!!” Aku menjerit lagi. Nafasku sudah turun naik tidak menentu.

“Kenapa ni mama? Kenapa mama jerit dari tadi?” Althea kelihatan gelisah dan turut sama memandang ke belakang melalui cermin kereta.

“Tak ada apa-apa sayang. Mama panggil D. Tunggu sini sekejap.” Aku turun dan berlari anak mendapatkan Vickness.

“Vick! Apa you buat ni? Bahayalah! Kalau mereka tu cederakan you macam mana?” Aku menarik kasar lengan Vickness.

I cuma nak tengok siapa pengecut tu! See! Dia memang pengecut sebab dah lari.” Vickness mengetap bibir. Geram.

You memang dah hilang akal ke? Kalau apa-apa jadi dengan you macam mana? You langsung tak fikir tentang I dan Thea!” Aku menolak dadanya walaupun seperti tiada kesan kerana Vickness langsung tidak berganjak.

“Arghh!” Aku berpatah balik menuju ke kereta.

Vickness hanya berdiam dan mengikuti aku dari belakang. Masuk sahaja kami ke dalam kereta masing-masing tidak berbicara. Aku hanya menjawab soalan bertubi-tubi dari Althea.

“Mana you dapat pistol tu?” Soalan pertama yang aku ajukan setelah Althea leka bermain game di telefon bimbitku.

“Memang I punya.” Ringkas balasannya.

You ada lesen?” Soalku lagi.

“Yup!” Vickness menjawab.

  “Sejak bila?” Dahi aku mula berkerut.

Sejujurnya aku berasa tidak senang dengan apa yang berlaku. Isu kereta putih itu masih menjadi tanda tanya. Kini Vickness pula mempunya pistol. Apakah mereka ini ada kaitan dan aku hanyalah sasaran yang rapat dengan Vickness? Otak semakin meneka yang bukan-bukan.

“Dua tahun.” Vickness langsung tidak menoleh kearahku.

“Untuk apa you nak ada pistol?” Aku beralih kedudukan. Kali ini aku ingin memerhati airmuka Vickness.

“Untuk keselamatan.”

Masak aku! Semua soalan dijawab seringkas mungkin. Macam mana aku nak korek rahsia kalau macam ini gayanya. Hati mula dup dap dup dap. Rasa curiga semakin meningkat.

“Mr. Jega tu mungkin musuh you?” Aku menelan liur.

I dah bagitahu you yang I tak kenal siapa dia. Mungkin ada kaitan dengan Fauzan.” Vickness mula membelok ke simpang jalan menandakan perjalanan kami hampir sampai ke rumah.

I curiga kenapa you ada pistol. You ada buat kerja salah ke Vick sampai memerlukan keselamatan macam ni? Siapa you sebenarnya?” Aku merenung tajam wajah Vickness yang tetap kelihatan tenang.

Your future husband.” Vickness mula masuk ke perkarangan rumah dan memarkir kereta.

I tak teragak-agak untuk batalkan perkahwinan kita Vick. Siapa you?” Aku menjarakkan diri.

I bukan orang jahat. Kenapa you nak bimbang sayang? Jom kita masuk. You kena berehat.” Vickness turun dari kereta dan mendukung Althea.

Lambat-lambat aku membuka pintu kereta dan mengikutinya dari belakang.



No comments: