Shiz hanyalah seorang pencinta karya yang ingin berkongsi cebisan kisah yang dapat memberikan inspirasi serta motivasi terhadap pembaca. Yang baik semuanya dari Maha Pencipta, dan segala kekurangan harap dapat diperbaiki... =) Happy Reading semua...

Wednesday, August 13, 2014

Bukan Isteri Pilihan Bab 51



                Wajahku yang kepenatan menambah resah di hati Hadif. “Sayang rehatlah dalam bilik dulu. Panas kat luar ni.” Pujuk Hadif lagi setelah aku masih berdegil untuk pulang ke bilik. Terasa berat hati pula ingin meninggalkan suasana yang meriah dan ceria ini untuk bersendirian di dalam bilik. Lagipun aku hanya menjadi penonton sejak pagi tadi tanpa dibenarkan mengikuti mana-mana aktiviti. Bosannya. Terselit juga rasa rugi kerana tidak dapat mengikuti pelbagai aktiviti yang dianjurkan selama dua hari mulai hari ini sempena hari keluarga yang diadakan di Pulau Pangkor ini.

            “Meh, abang lap peluh tu. Minum air ni banyak-banyak.” Hadif menghulurkan botol air mineral sambil tangan kanannya mengelap peluh yang membasahi dahiku menggunakan tisu.

            Aku hanya menurut dan meneguk air mineral di dalam botol. Wajahku yang putih bersih tanpa secalit solekan aku dongakkan kearah Hadif yang membongkok mengelap peluhku. Kesian Hadif perlu melayanku disini dan kemudian berlari semula untuk meneruskan permainan bola tampar bersama kakitangan lain.

            “Tuan pergilah sambung main. Tak apa, Kak Awin boleh temankan puan kat sini. Tolong kipas-kipas pun boleh.” Kata Kak Awin yang datang dari arah belakang. Kemudian dia mengibarkan kipas tangannya ke wajahku. 

            “Ada-ada aje Kak Awin ni. Saya kan pakai topi besar. Tak panas sangatlah duduk bawah pohon rendang ni.” Aku menampar lembut lengan Kak Awin yang telah mengambil tempat duduk disebelahku.

            “Abang sambung main sekejap ye. Kalau ada apa-apa cepat panggil abang. Kak Awin tolong tengokkan dia ye.” Pesan Hadif sebelum berlalu meninggalkan aku duduk berduaan dengan Kak Awin.

            “Malam nanti akak dan Abang Nizam duduk semeja dengan kami ye. Kekok pula kalau duduk dengan pasangan lain.” Aku memulakan bicara setelah beberapa minit kami sekadar memerhati perlawanan bola tampar pantai yang dijalankan. Tidak sangka Uncle Wahab yang berusia itu pun hebat juga dalam sukan ini. Kagum aku melihatnya yang beraksi cemerlang untuk pasukan yang diwakili.

            “Okey puan, no problem. Abang Nizam pun tentu suka. Kacaknya Abang Nizam tu pakai seluar pendek…” Mata Kak Awin beralih arah menikam susuk tubuh Abang Nizam yang sepasukan dengan Hadif.

            “Gatallah akak ni! Cepatlah tentukan tarikh kahwin.” Aku tersenyum sambil menggelengkan kepala melihat telatah Kak Awin yang mencuit hati.

            “Insyaallah bulan depan keluarga Abang Nizam datang merisik dan terus bertunang. Buat simple-simple aje. Ikat dua bulan, kemudian kami akan disatukan.” Terang Kak Awin seraya meneliti cincin di jari manisnya. Tergambar wajah Kak Awin yang sedang diulit bahagia saat ini.

            “Tahniah kak. Dah sampai pun jodoh akak. Rupanya selama ni ada depan mata.” Usikku lagi. Suka pula aku melihat wajah Kak Awin yang malu-malu kucing apabila disakat.

            “Terima kasih juga pada puan. Sebab sejak puan jadi geng kitaorang, Kak Awin dan Abang Nizam jadi makin rapat. Sampailah akhirnya dia melamar Kak Awin. Tak sangka betul.” Sambung Kak Awin sambil memegang kemas tanganku. 

            “Eh, nanti puan jangan lupa datang tau. Kena duduk temankan Kak Awin. Ala-ala pengapit gitu. Tapi kalau puan mabuk-mabuk tak payahlah. Akak faham.” Sambung Kak Awin lagi.

            “Insyaallah saya pasti datang. So far saya tak mabuk teruk pun. Pening sekali-sekala ada lah. Tapi Kak Awin dan Abang Nizam kena jadi pengapit saya masa bersanding nanti boleh? Mama kata nak dipercepatkan dalam bulan depan sebab saya dah mengandung. Nanti perut dah membesar mana cantik nak pakai baju pengantin.” Aku pula membuat permintaan kepada Kak Awin yang kembali mengipaskan aku seperti seorang dayang.

            Beres! Anything untuk adik Kak Awin yang seorang ni.” Jawab Kak Awin sambil tersengih.

            Mataku kembali menyaksikan perlawanan bola tampar pantai yang sudah hampir ke penghujungnya. Nampaknya pasukan Hadif dan Abang Nizam bakal kalah ditangan pasukan Uncle Wahab yang hebat itu. Jarak markah yang agak jauh membuatkan aku menyimpulkan kemenangan akan berpihak pada pasukan lawan. Tak apalah, perlawanan ini sekadar suka-suka dan mengeratkan tali silaturrahim. Hadif pun bukan pandai sangat main bola tampar. Can do lah!



You’re so beautiful sayang.” Ucap Hadif setelah aku siap berdandan mengenakan gaun labuh berwarna merah jambu ini. Sulaman yang menghiasi dada, tangan dan separuh bahagian hadapan gaun ini membuatkan penampilanku lebih menyerlah. Rambutku sanggul agak tinggi agar kemas dan nampak elegant. Kemudian aku memakai set rantai leher serta anting-anting dari mutiara yang dibelikan oleh Hadif pada dua hari lepas semata-mata untuk jamuan malam ini.

            Shall we?” Soalku dengan segaris senyuman dibibir.

            Yup, sure.” Hadif mengangguk.

            Hadif memberikan lengannya dan aku memaut lengan suamiku erat. Kami berjalan keluar dari bilik hotel dan menuju ke dewan yang menempatkan kakitangan syarikat untuk majlis makan malam. Hadif kelihatan segak dan matang dengan sut kelabu yang tersarung elok dibadannya. Di bahagian poket depan pula terselit kemas sapu tangan berwarna merah jambu untuk disepadankan dengan warna bajuku.

            Kami mengambil tempat di meja makan yang disediakan. Seperti yang dirancangkan, aku duduk semeja dengan Kak Awin dan Abang Nizam yang memilih tema pakaian berwarna biru laut untuk digayakan. Sangat sesuai dan secocok mereka berdua ini. Aku tumpang gembira melihat pasangan sejoli yang berada dihadapan kami.

            “Puan dah ready? Lepas ni kena bagi sedikit ucapan.” Nageshwari yang datang ke mejaku bertanya.

            “Sudah. Saya cakap sikit-sikit aje. Tuan Hadif yang berucap dulu kan?” Soalku meminta kepastian.

            Nageshwari mengangguk sebelum berlalu untuk naik ke atas pentas. Aku dimaklumkan bahawa wanita India ini seringkali menjadi juru acara apabila ada apa-apa majlis yang dianjurkan oleh pihak syarikat. Apabila Nagehswari memulakan majlis baru aku mengerti mengapa Nageshwari diberi tanggungjawab itu. Dia memang berbakat dalam berkata-kata apatah lagi dia petah berbahasa Melayu dan Inggeris.

            “Dipersilakan pemilik syarikat yang baru Tuan Hadif dan isterinya Puan Aida untuk naik ke pentas dan mengucapkan sepatah dua kata.” Tepukan gemuruh bergema di dalam dewan yang sederhana besar ini.

            Aku dan Hadif berpimpin tangan melangkah naik ke atas pentas. Aku berdiri disisi Hadif sambil tersenyum sementara menunggu Hadif memberikan ucapan ringkas.

            “Terima kasih kepada pengerusi majlis, Pengarah Urusan iaitu Encik Wahab dan kakitangan Teguh Padu Corporation sekalian. Saya ingin mengucapkan berbanyak terima kasih kerana menerima saya dan isteri saya dengan baik di dalam syarikat ini. Walaupun kami adalah pemilik rasmi yang diamanahkan oleh Datok Musa tetapi kami adalah anak muda yang masih perlu banyak belajar dalam dunia pekerjaan. Saya menghargai setiap jasa baik anda semua yang sudi memberikan tunjuk ajar, ruang dan peluang untuk kami sama-sama menjadi sebahagian daripada ‘keluarga besar’ syarikat ini. Insyaallah ada waktu kita akan bertemu dan bekerjasama lagi selepas kami berdua tamat pengajian. Selamat bekerja dan menjana prestasi kerja yang cemerlang. Terima kasih.” Ucapan Hadif disambut dengan sebuah lagi tepukan gemuruh.

            Aku hanya memberikan sedikit ucapan terima kasih dan meminta maaf jika sepanjang kami berada di syarikat ini ada melakukan kesalahan pada kakitangan yang bertugas. Aku juga meminta mereka memberikan komitmen kerja yang baik sebagaimana diberikan semasa Datok Musa menerajui syarikat. Pemindahan hak milik syarikat ini tidak mendatangkan perubahan kerana aku dan Hadif masih ingin meneruskan legasi yang sedia ada mengikut acuannya sebelum ini.

            Setelah memberikan ucapan, kami dihiburkan pula dengan beberapa persembahan yang telah diatur oleh pihak urusetia sambil menjamu juadah makanan laut yang disediakan. Aku telah menghabiskan sepinggan nasi tomato sebelum Hadif bangun dan mengambil ikan bakar untukku pula. Diperahnya limau ke badan ikan bakar tersebut sebelum ditolaknya betul-betul dihadapanku. Bau ikan bakar bersama perahan limau menusuk kuat ke dalam rongga hidungku. Terasa seperti dijolok-jolok tekakku, aku berasa hendak muntah saat ini. Lantas aku segera menekup mulut dan hidung.

            “Kenapa ni sayang?” Hadif memandang pelik wajahku yang sudah bertukar warna.

            “Bau ikan bakar ni. Tak tahanlah…rasa nak muntah! Nak pergi ladies kejap.” Aku bingkas bangun dan beredar menuju ke tandas. Pelik! Sebelum ini ikan bakar bersama perahan limau atau air asam merupakan kegemaranku. Kini, menghidunya sahaja aku berasa loya.

            Langkah aku percepatkan walaupun memakai kasut tumit tinggi. Aku benar-benar tidak tahan lagi. Aku berlari-lari anak pula dan sampai-sampai sahaja, aku telah memuntahkan nasi tomato yang aku makan tadi di dalam mangkuk tandas. Aduh, peritnya tekak aku! Aku berkumur di sinki dan mencapai tisu untuk mengelap mulut. Setelah aku berasa yakin perutku sudah selesa, aku mengatur langkah untuk kembali semula ke dalam dewan.

            “Aida!” Satu suara yang telah lama tidak aku dengari memanggilku. Pantas aku menoleh kepada tuan punya suara itu.

            “Adli? Buat apa kat sini?” Soalku dengan wajah teruja dan penuh minat. Kejutan yang tidak diduga, aku boleh terjumpa Adli di Pulau Pangkor ini. 

            Lelaki itu merapati dengan senyuman yang manis. “Saya yang patut tanya awak buat apa kat sini. Siap pakai cantik-cantik macam ni lagi! Saya ada seminar kat sini.” Terang Adli sambil matanya tidak berhenti merenung setiap inci wajahku.

            Aku menjadi segan dan tidak selesa. Maklumlah ini kali pertama kami bertentang mata selepas aku menjadi milik orang lain. “Saya mengikuti family day syarikat mertua saya. Malam ni ada jamuan makan kat dewan utama. That’s why pakai lawa-lawa ni.” Aku tersengih sambil memandang penampilanku yang bergaya anggun. Malah sengaja aku memberitahu syarikat milik mertuaku kerana tidak mahu membuka cerita lebih lanjut.

            Adli menganggukkan kepalanya beberapa kali. “Awak masih cuti semester ye?” Pandangan Adli masih menikam anak mataku. Aku melarikan pandangan kearah beberapa orang kakitangan syarikat yang ingin ke tandas. Senyuman kuberikan sebagai membalas senyuman dan teguran mereka.

            “Tinggal lagi dua minggu macam tu lah dah nak naik semester baru. Seronok terjumpa awak kat sini, tapi saya kena minta diri dulu. Take care Adli.” 

Aku yang semakin tidak selesa apabila ada mata-mata nakal yang memandang terus meminta diri dengan sopan. Tidak mahu Adli tersalah sangka. Kakitangan syarikat bukannya boleh percaya sangat. Lebih-lebih lagi aku mendengar sendiri geng minah gosip yang entah siapa itu menjadikan aku topik hangat mereka. Kalau lebih lama aku berbual dengan Adli disini, ada juga keluar cerita kontroversi isteri Tuan Hadif main kayu tiga pulak! Tak hingin aku.

Aku baru hendak melangkah sebelum Adli menarik lenganku sehingga kearah belakang bangunan. Alamak! Kenapa dia heret aku ke tempat yang gelap ni? 

“Kenapa ni Adli?” Aku bertanya sambil memeluk tubuh. Tidak rela ditarik oleh Adli lagi.

Tanpa menjawab pertanyaanku, Adli terus menerpa dan memelukku erat. Rambutku diusap perlahan. Aku sememangnya terkejut kerana perbuatan Adli yang langsung tidak dijangka itu, hanya terdiam tidak berkutik. 

Stop it Adli! Kenapa dengan awak ni?” Aku menolak kasar tubuh Adli setelah terjaga dari kejutan yang melumpuhkan tubuh sebentar tadi.

Adli meraup mukanya berkali-kali sebelum memandang wajahku dengan pandangan yang sukar ditafsrikan. “Saya rindukan awak Aida. Berilah saya satu sahaja peluang untuk peluk awak. Please…” Suara Adli yang perlahan itu kedengaran separuh merayu. Ah, sudah! Apa yang aku harus lakukan?

Aku menelan liur. “Peluk? Adli, saya ni isteri orang. Kita tak mungkin sama macam dulu. Mana boleh nak peluk-peluk. Suami saya nampak nanti, mati kita!” Aku menoleh ke kiri dan kanan. Bimbang apa yang aku tuturkan itu menjadi nyata pula.

Please Aida. Saya terlalu rindukan awak. Lima tahun kita bersama, mana mungkin saya berhenti fikirkan awak. Sekali ni aje saya nak peluk awak, nak lepaskan rasa rindu ni.” Pinta Adli lagi merayu-rayu. Jangan Adli…jangan nak buat aku lemah pula sekarang.

Aku berundur setapak ke belakang. Lebih baik aku pergi sebelum aku lemah dengan pujuk rayu cinta pertamaku ini. Aku ni isteri orang, berkali-kali ayat itu bergema di dalam kotak fikiran dan memaksa aku untuk beredar. 

“Maaf Adli, saya tak dapat tunaikan permintaan awak tu. Memang kita pernah saling mencintai untuk jangka masa yang panjang tetapi keadaan dah berbeza sekarang. Saya isteri orang dan saya tak boleh disentuh oleh lelaki lain selain suami saya.” Kataku dengan lancar dan terus berpaling untuk berlalu dari tempat gelap ini. Aku tidak mahu fitnah terpalit di tubuhku yang sedang mengandungkan zuriat Hadif.

Baru beberapa langkah, aku terdorong kehadapan apabila tubuhku dipeluk erat dari belakang. Kemudian aku memaut lengan Adli yang berlingkar kemas di pinggangku kerana terasa hampir jatuh ke hadapan. Bukan sengaja aku ingin memegang Adli tetapi aku lebih bimbangkan keselamatan kandunganku saat ini. Kalau aku terjatuh, tak ke haru?

Setelah stabil kedudukan aku yang masih dipeluk erat oleh Adli, aku cuba melepaskan diri. “Adli, tolonglah lepaskan saya. Nanti orang nampak kita macam ni! Tolonglah, saya sedang mengandung…” Rayuku apabila cubaan demi cubaan untuk melepaskan diri masih tidak berhasil. Apalah sangat kudrat aku kalau nak dibandingkan dengan tubuh Adli yang tegap itu.

“Awak mengandung?” Adli menyentuh perutku yang masih ramping. Airmata sudah laju membasahi pipi. Aku tidak pernah bencikan Adli, malah masih sayangkannya sebagai seorang yang pernah rapat denganku. Tetapi aku tidak rela diperlakukan sebegini. 

“Adli, saya ni isteri orang! Lepaskan saya!” Jeritku dengan menutup mata. Pandanganku juga menjadi kelabu akibat airmata yang tidak mampu ditahan.

“Gedebuk!!” Satu tumbukan padu hinggap di wajah Adli membuatkannya jatuh ke belakang. Tubuhku juga turut melayang tetapi sempat dicapai dan ditarik dengan kuat.

“Berani kau peluk isteri aku, hah?! Siapa kau?” Jerkahan itu membuatkan aku membuka mata. Airmata aku seka agar pandanganku mulai jelas.

“Abang!” Aku berdiri dibelakang Hadif seperti meminta perlindungan.

Adli yang telah jatuh terduduk hanya merengus kasar dan menyapu darah di hidungnya dengan tangan. Hadif merapati Adli dengan lebih dekat. Aku hanya menunggu sahaja tanpa berbuat apa-apa. Tolonglah jangan bergaduh lagi, pintaku di dalam hati. Aku tidak mahu sesiapa yang tercedera kerana perkara ini.

“Kau? Kau boyfriend lama Aida kan? Hei, dengar sini! Aida dah jadi hak aku, dan tak ada sesiapa boleh sentuh dia. Kau ingat tu. Jangan cuba-cuba dekat dengan dia lagi.” Hadif memberikan amaran kemudian menarik tanganku kasar menuju ke bilik hotel. 

Nampaknya aku dan Hadif terpaksa pulang lebih awal walaupun jamuan malam ini belum berakhir. Hadif masih berwajah singa tanpa berkata walau sepatah semasa perjalanan kami pulang ke bilik. Tanganku juga mula memerah tanda dicekam dengan kuat oleh Hadif. Sampai sahaja di dalam bilik, aku terus ke bilik air untuk menukar pakaian dan bersiap untuk masuk tidur. Hadif masih berbaring di atas sofa dengan tangan diletakkan di atas kepala.

Aku menghampiri Hadif dan berdiri di tepi sofa. “Abang, I can explain. Sebenarnya lepas sayang ke tandas tadi…” 

“Aku tak nak dengar sekarang.” Tegas dan dingin suara Hadif memotong sebelum aku menghabiskan ayat tadi.

Aku menelan liur. Aku? Hadif bahasakan dirinya aku? Sedih dan sayu mula bertandang ke dalam hati. Kenapa aku pula yang turut sama dimarahi? Bukan aku yang bersalah dalam hal ini. Hadif langsung tidak memberi aku peluang untuk menjelaskan apa perkara yang sebenarnya berlaku. Aku melangkah lemah menuju ke atas katil dan berbaring. Sibuk melayan perasaan sedih di dalam hati sehingga aku sendiri tidak sedar jam berapa aku tertidur.

No comments: